Fundusze europejskie podkarpackie

Złączki potocznie zwane krzyżakami są to złącza hydrauliczne, czyli części, które służą do łączenia poszczególnych elementów w systemach hydraulicznych, pneumatycznych oraz w układach wykorzystujących siłowniki i zawory. Wspomagają one układy napędowe, dlatego muszą być wykonane z solidnych materiałów. Powinny także wykazywać odporność na trudne warunki pracy i na pękanie.

Możliwości krzyżaków w różnych wałach napędowych 

Złączki-krzyżaki służą do łączenia wałów napędowych w różnego rodzaju pojazdach i maszynach, szczególnie z sektora budowlanego i rolniczego. Umieszcza się je w widełkach dwóch wałów, które w ten sposób się łączą. Możliwość skręcania przy ugięciu wymaga osadzenia na łożyskach. Najczęściej są to łożyska igiełkowe, które dodatkowo zabezpiecza się pierścieniami Segera od strony zewnętrznej. Mogą one być umieszczone w rowkach widełek lub osadzone na krzyżakach od wewnętrznej strony widłaka. Złączki-krzyżaki są stosowane także do przegubów Cardana oraz wałków WOM.

Przegubów krzyżakowych używa się w najprostszych wałach przegubowo-teleskopowych. Wielkość i grubość widełek oraz krzyżaków wpływa na parametr maksymalnego momentu obrotowego przenoszonego przez wał. Przegub krzyżakowy pozwala na przenoszenie napędu pod maksymalnym kątem 25o, jednak producenci dopuszczają krótkotrwałą pracę pod kątem 45o, jeśli maszyna pracuje z małym obciążeniem. W urządzeniach ciągnionych lub zawieszanych najlepiej sprawdzają się wały z przegubem szerokokątnym, które pozwalają na 30-50o, a chwilowo nawet na 80o.

Zastosowanie krzyżaków w przegubie Cardana 

Klasyczne krzyżaki w przegubie Cardana łączą wał, który przekazuje i odbiera moment obrotowy. W ten sposób powstaje dwukrotna zmiana prędkości obrotowej wału odbierającego. Dlatego właśnie zakłada się dwa krzyżaki tak, aby wzajemnie niwelowały swoje zmiany prędkości obrotowej. Dwa krzyżaki w jednym przegubie stosuje się np. w samochodach terenowych o krótkim rozstawie osi, gdzie nie można dzielić wału. Krzyżaki Cardana umożliwiają zginanie wału napędowego i przenoszą ruch obrotowy między częściami pracującymi pod różnymi kątami. Dzięki temu można podłączyć sztywną skrzynię biegów z mostem bez wpływu na zawieszenie i ruch kół.

 

Odwiedza nas 28 gości oraz 0 użytkowników.

344143