Fundusze europejskie podkarpackie

Opaski przegubowe, jak sama nazwa wskazuje, zostały zaprojektowane specjalnie do mocowania osłon przegubów oraz półosi. Występują one w wielu średnicach i grubościach dlatego, by można było dopasować je do różnych przegubów. Do mocowania osłon wykorzystuje się także inne, prostsze rozwiązania, lecz przeważnie nie są one tak skuteczne, jak tradycyjne opaski. O szczegółach ich zakładania w samochodach możesz przeczytać w poniższym wpisie.

Wymiana osłony przegubu z użyciem opasek 

Przegub napędowy to część półosi napędowej, której zadaniem jest zmiana kąta pracy wraz z zachowaniem ciągłości przekazywania napędu. W ten sposób zawieszenie może poruszać się w górę i w dół oraz skręcać koła wobec nieruchomego zespołu napędowego. Przeguby półosi są wrażliwe na korozję i wymagają smarowania części zamkniętych w gumowych osłonach. Ich pęknięcie lub rozerwanie powoduje wyciek smaru oraz dostawanie się do środka wody, piasku i innych zanieczyszczeń, co grozi zerwaniem przegubu. Wymiana osłony wiąże się z wymontowaniem półosi, rozpięciem zawieszenia i wysunięciem piasty z koła. Nową osłonę należy napełnić smarem i założyć poprzez opaski przegubowe.

Czy opaski do przegubów można czymś zastąpić? 

Osłony przegubów są montowane na różne sposoby. Częstym błędem jest zastosowanie opaski skręcanej, która może zniszczyć gumę przy zbyt mocnym ściśnięciu, co doprowadzi do kapania smaru. Innym popularnym sposobem jest zamocowanie trytytki, lecz to także nie zawsze się sprawdza. Może ona wytrzymać, jeśli będzie przylegać na całym obwodzie, lecz istnieje ryzyko, że spadnie, gdy o coś zahaczy. Raczej jest to rozwiązanie polecane tylko wtedy, gdy trzeba dojechać do warsztatu. Trytytki nie trzymają za dobrze ani na przegubie, ani na półosi.

Opaski do przegubów wykonuje się ze stali nierdzewnej, dlatego są dużo bardziej wytrzymałe niż plastikowe elementy łączeniowe. Mają one wyprofilowane krawędzie na taśmie, które zapobiegają uszkodzeniom gumy. Dzięki nim możliwe jest stworzenie mocnych połączeń podobnych do typowego zakucia. Opaski najczęściej sprzedaje się luzem, dzięki czemu mogą być stosowane do wszystkich modeli samochodów. Są jednak także komplety do osłon przeznaczone do najpopularniejszych rodzajów przegubów.

 

Odwiedza nas 10 gości oraz 0 użytkowników.

369661